Baggrund
Millioner af mennesker er på flugt. Nogle er drevet på flugt på grund af krig, konflikter, forfølgelse, hungersnød, naturkatastrofer og klimaforandringer. De er drevet væk fra det land, de kommer fra, og bag dem ligger oplevelser, der påvirker dem psykisk og fysisk. Mange har været på flugt i lang tid, inden de kommer frem til et sted, hvor de kan være i sikkerhed. Nogle ender deres flugt i flygtningelejre, der er drevet af forskellige organisationer. Disse bistår flygtningene med rent vand, mad, sanitære forhold, lægehjælp, skolegang til børnene og logi. Andre flygtninge bliver nødt til at lave midlertidige løsninger og bosætte sig på må og få. Disse såkaldte ”slum-lejre” er ikke under opsyn og kontrol af organisationer, som kan assistere dem. Disse mennesker lever under meget svære levevilkår. Mange flygtninge har et stort ønske om at rejse videre til et land, hvor de kan søge om asyl og få et ordentligt sted at bo, gå i skole eller få et job. Det går ofte ikke efter planen, og de bliver boende i meget lang tid.
Introduktion
Hvad ved eleverne på forhånd om flygtningelejre? Lav en fælles gennemgang på tavlen. Du kan bruge følgende spørgsmål til at kortlægge deres forforståelse:
Se filmen om Khawla:
Find elevopgaverne nederst på siden.
Læringsmål for forløbet:
Fælles Mål:
Dansk
Efter 6. Klassetrin
Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge.
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.
Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Efter 6. Klasse
Sundhedsfremme
Færdighedsmål: Eleven kan analysere normer og idealer for sundhed.
Vidensmål: Eleven har viden om normer og idealer for sundhed.
Livsstil
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan diskutere handlemuligheder, hvis et barns ret til beskyttelse krænkes.
Vidensmål: Eleven har viden om børns ret til beskyttelse mod fysisk, psykisk og digitalt overgreb
Levevilkår
Fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan analysere, hvordan sundhed påvirkes af levevilkår.
Vidensmål: Eleven har viden om samspil mellem sundhed, trivsel og levevilkår.
Rettigheder
Fase 1:
Færdighedsmål: Eleven kan diskutere handlemuligheder, hvis et barns ret til beskyttelse krænkes.
Vidensmål: Eleven har viden om børns ret til beskyttelse mod fysisk, psykisk og digitalt overgreb.