Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Ytringsfrihed’
Eleverne skal se videoen om ’Ytringsfrihed’. Efter videoen kan eleverne stille undre spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Er de enige i, at ’Frihed’ er en vigtig dansk værdi? Hvorfor?
Opgave 2: Den danske grundlov
Danskernes frihedsrettigheder står i den danske grundlov. Eleverne skal i denne opgave lave en kort redegørelse af den danske grundlov.
Opgave 3: De danske frihedsrettigheder
De danske frihedsrettigheder står i den danske grundlov. Rettighederne er:
Eleverne skal i grupper på to redegøre for, hvad hver enkelt rettighed indeholder og betyder.
Opgave 4: Ytringsfrihed
En af Danmarks frihedsrettigheder er ytringsfrihed. Men er det alt man må sige og skrive?
Da Muhammad-tegningerne blev trykt i Jyllandsposten i 2005, var der protester over hele verden imod tegningerne. Eleverne skal først i grupper på 3-4 redegøre for, hvad problematikken med Muhammed-tegningerne er. Læreren udvælger en gruppe, der fremlægger de vigtigste pointer.
Efter fremlæggelsen, skal klassen deles i to: Den ene halvdel repræsenterer argumenter, der taler imod Muhammed-tegningerne. Den anden halvdel repræsenterer argumenter, der taler for Muhammed-tegningerne. Begge grupper skal tage udgangspunkt i Grundlovens frihedsrettigheder. Er der andre rettigheder, som kan inddrages i en diskussion?
Diskussion på klassen:
De skal forsøge at argumentere for deres holdninger.
Opgave 5: Burka-forbud
I efteråret 2017 blev der i Danmark indført et maskeringsforbud, der blandt andet forhindrer muslimske kvinder at være udenfor på gaden, hvis de går med de muslimske klædedragter Burka og Niqab. Eleverne skal arbejde sammen i grupper og lave følgende opgaver:
Diskussion på klassen:
Opgave 6: Frihed og sikkerhed
I de seneste år, er der blevet lavet flere begrænsninger på danskernes frihed. Det er blandt andet sket efter terrorangreb i Europa og andre steder i verden, øget indvandring, integrationsproblemer, og bandekriminalitet i Danmark. I skal i klassen diskutere, om det er okay at man begrænser nogle menneskers frihed for at andre mennesker skal føle sig trygge.
Læreren kan lave en værdilinje på gulvet, hvor den ene side repræsenterer ”helt enig” og den anden side repræsenterer ”helt uenig”. Eleverne skal tage stilling til følgende udsagn, der balancerer mellem frihed og sikkerhed. Eleverne skal argumentere for deres valg.
Opgave 7: Hvorfor er frihed vigtigt?
Eleverne skal skrive fem sætninger, hvor de beskriver, hvordan de oplever, at de har frihed, og hvorfor de mener at frihed er vigtigt for det danske samfund. De kan inddrage diskussioner og overvejelser om frihed og begrænsninger på frihed fra de andre opgaver. De kan også inddrage Yukka og Bakris fortællinger i videoen om, hvordan friheden er i deres hjemlande. Eleverne skal vælge én sætning, som de vil læse højt for klassen til slut.
Fælles Mål
Dansk
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
Historie
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden
Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum