Danmarksmissionen: Frihed

Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Ytringsfrihed’

Eleverne skal se videoen om ’Ytringsfrihed’. Efter videoen kan eleverne stille undre spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Er de enige i, at ’Frihed’ er en vigtig dansk værdi? Hvorfor?

Opgave 2: Den danske grundlov

Danskernes frihedsrettigheder står i den danske grundlov. Eleverne skal i denne opgave lave en kort redegørelse af den danske grundlov.

  • Hvornår blev den indført?
  • Hvad indeholder den?
  • Hvorfor er grundloven særlig for Danmark?

Opgave 3:  De danske frihedsrettigheder

De danske frihedsrettigheder står i den danske grundlov. Rettighederne er:

  • § 71 Personlig frihed.
  • § 72 Boligens ukrænkelighed.
  • § 73 Ejendomsret.
  • § 77 Ytringsfrihed.
  • § 78 Foreningsfrihed.
  • § 79 Forsamlingsfrihed.
  • §73 Ejendomsret.

Eleverne skal i grupper på to redegøre for, hvad hver enkelt rettighed indeholder og betyder.

Opgave 4: Ytringsfrihed

En af Danmarks frihedsrettigheder er ytringsfrihed. Men er det alt man må sige og skrive?

Da Muhammad-tegningerne blev trykt i Jyllandsposten i 2005, var der protester over hele verden imod tegningerne. Eleverne skal først i grupper på 3-4 redegøre for, hvad problematikken med Muhammed-tegningerne er. Læreren udvælger en gruppe, der fremlægger de vigtigste pointer.

Efter fremlæggelsen, skal klassen deles i to: Den ene halvdel repræsenterer argumenter, der taler imod Muhammed-tegningerne. Den anden halvdel repræsenterer argumenter, der taler for Muhammed-tegningerne. Begge grupper skal tage udgangspunkt i Grundlovens frihedsrettigheder. Er der andre rettigheder, som kan inddrages i en diskussion?

Diskussion på klassen:

  • Hvorfor synes I, at det er vigtigt at vi har ytringsfrihed i Danmark? Sammenlign med de eksempler, der blev vist i videoen, hvor både Bakri og Yukka fortæller om deres oplevelser fra deres hjemlande.
  • Hvad tror eleverne, der er okay at sige i Danmark, hvor vi har ytringsfrihed?
  • Hvad tror eleverne man ikke må sige?
  • Hvorfor er nogle ting okay at sige, mens andre ting ikke er?

De skal forsøge at argumentere for deres holdninger.

Opgave 5: Burka-forbud

I efteråret 2017 blev der i Danmark indført et maskeringsforbud, der blandt andet forhindrer muslimske kvinder at være udenfor på gaden, hvis de går med de muslimske klædedragter Burka og Niqab. Eleverne skal arbejde sammen i grupper og lave følgende opgaver:

  • Beskriv, hvordan et burka-forbud strider imod Grundloven.
  • Diskussion i grupper: Hvilken forskel gør det, at man indfører et maskeringsforbud i stedet for bare et burka-forbud, der også forbyder andre beklædningsformer fx masker og elefanthuer?

Diskussion på klassen:

  • For eller imod et burka-forbud? Diskuter fordele og ulemper ved forbuddet.

Opgave 6: Frihed og sikkerhed

I de seneste år, er der blevet lavet flere begrænsninger på danskernes frihed. Det er blandt andet sket efter terrorangreb i Europa og andre steder i verden, øget indvandring, integrationsproblemer, og bandekriminalitet i Danmark. I skal i klassen diskutere, om det er okay at man begrænser nogle menneskers frihed for at andre mennesker skal føle sig trygge.

Læreren kan lave en værdilinje på gulvet, hvor den ene side repræsenterer ”helt enig” og den anden side repræsenterer ”helt uenig”. Eleverne skal tage stilling til følgende udsagn, der balancerer mellem frihed og sikkerhed. Eleverne skal argumentere for deres valg.

  • Det er okay at sige til danske borgere at de ikke må rejse ud af Danmark, hvis borgerne gerne vil rejse til Irak eller Syrien for at kæmpe for Islamisk stat eller andre terrororganisationer.
  • Det er okay at lave forbud mod at tigge i nogle områder, så hjemløse kan straffes med fængsel, hvis de tigger i de områder.
  • Det er bedst for alles sikkerhed, at dømte bandemedlemmer ikke må være i nogle bestemte kommuner i op til 10 år efter de er blevet dømt.
  • Det begrænser kvindernes frihed, hvis de bærer burka i det offentlige rum.
  • Det begrænser kvinderes frihed, hvis de forbydes at bære burka i det offentlige rum.
  • Det truer danskernes sikkerhed, når der kommer mange flygtninge til Danmark.

Opgave 7: Hvorfor er frihed vigtigt?

Eleverne skal skrive fem sætninger, hvor de beskriver, hvordan de oplever, at de har frihed, og hvorfor de mener at frihed er vigtigt for det danske samfund. De kan inddrage diskussioner og overvejelser om frihed og begrænsninger på frihed fra de andre opgaver. De kan også inddrage Yukka og Bakris fortællinger i videoen om, hvordan friheden er i deres hjemlande. Eleverne skal vælge én sætning, som de vil læse højt for klassen til slut.

Fælles Mål

Dansk

Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.

Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer

Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer

Historie

Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden

Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
4.-6. Klasse
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.