Opgave 1
I Danmark har vi et velfærdssamfund. Du skal i denne opgave komme med eksempler på, hvad det betyder for Danmark og danskerne, at vi har et velfærdssamfund.
Klassediskussion:
Den danske velfærdsstat bygger på nogle grundlæggende danske værdier: solidaritet, lighed, tillid og fællesskab.
Opgave 2
Eleverne skal sidde i grupper og komme med eksempler på fordelene og ulemperne ved en velfærdsstat som den danske.
I videoen hører eleverne om, at det er familien, der passer de gamle i Syrien, i stedet for at de kommer på plejehjem ligesom i Danmark. På samme måde er det i Danmark helt normalt, at børn kommer i dagpleje og børnehave i en tidlig alder, fordi begge forældrene arbejder. Er det godt eller skidt? I denne opgave skal eleverne reflektere og diskutere fordelene og ulemperne ved et velfærdssamfund som det danske. Eleverne kan sidde sammen i grupper og komme med eksempler.
Gennemgå svarene på klassen til slut.
Opgave 3
Eleverne skal give eksempler på, hvad den danske stat hjælper flygtninge med og diskutere, om det er vigtigt, at det danske samfund hjælper flygtninge og indvandrere.
Når Danmark modtager flygtninge, så skal det danske samfund hjælpe dem med at få en god start på deres nye liv i Danmark. Eleverne skal give eksempler på, hvad den danske stat hjælper flygtninge med i starten og diskutere, om det er vigtigt at det danske samfund hjælper flygtninge og indvandrere i gang med deres nye liv i Danmark.
Klassediskussion:
Opgave 4
Eleverne skal lave øvelsen skala-leg, hvor de skal tage stilling til, om de er enige eller uenige i forskellige udsagn.
I den danske velfærdsstat er der nogle mennesker, som arbejder mere, får mere i løn og betaler mere i skat end andre. Samtidig er der nogle, der ikke kan arbejde pga. sygdom eller andre ting og som derfor får kontanthjælp eller anden hjælp fra staten for at kunne leve et ordentligt liv. Er det fair, at nogle bidrager mere til samfundet end andre eller burde det være hver mand for sig selv?
Til at diskutere dette, skal læreren lave en værdilinje på gulvet, hvor den ene side repræsenterer ”helt enig” og den anden side repræsenterer ”helt uenig”.
Eleverne skal tage stilling til følgende udsagn, der omhandler velfærdssamfundet ved at placere dig på værdilinjen. Husk at du skal argumentere for dit valg.