Danmarksmissionen: Velfærdssamfundet

Eleverne skal i denne opgave komme med eksempler på, hvad det betyder for Danmark og danskerne, at vi har et velfærdssamfund.

Opgave 1

I Danmark har vi et velfærdssamfund. Du skal i denne opgave komme med eksempler på, hvad det betyder for Danmark og danskerne, at vi har et velfærdssamfund.

  • Danmark har en universel velfærdsstat. Hvad betyder det?
  • Nævn tre eksempler på velfærdsgoder, vi har i Danmark.
  • Hvem betaler for velfærdsgoderne i Danmark og hvordan?

Klassediskussion:

Den danske velfærdsstat bygger på nogle grundlæggende danske værdier: solidaritet, lighed, tillid og fællesskab.

  • Hvordan og hvorfor er disse værdier vigtige for velfærdsstaten?

Opgave 2

Eleverne skal sidde i grupper og komme med eksempler på fordelene og ulemperne ved en velfærdsstat som den danske.

I videoen hører eleverne om, at det er familien, der passer de gamle i Syrien, i stedet for at de kommer på plejehjem ligesom i Danmark. På samme måde er det i Danmark helt normalt, at børn kommer i dagpleje og børnehave i en tidlig alder, fordi begge forældrene arbejder. Er det godt eller skidt? I denne opgave skal eleverne reflektere og diskutere fordelene og ulemperne ved et velfærdssamfund som det danske. Eleverne kan sidde sammen i grupper og komme med eksempler.

  • Eleverne skal nævne tre gode ting ved den danske velfærdsstat (fx. gratis skolegang, folk kan få hjælp, hvis de er syge eller ikke kan arbejde, børn kan blive passet).
  • Eleverne skal nævne tre dårlige ting ved den danske velfærdsstat (fx. at man betaler mange penge til skat, som man måske ikke får brug for, fremmede skal passe vores bedsteforældre og børn i stedet for os selv).

Gennemgå svarene på klassen til slut.

Opgave 3

Eleverne skal give eksempler på, hvad den danske stat hjælper flygtninge med og diskutere, om det er vigtigt, at det danske samfund hjælper flygtninge og indvandrere.

Når Danmark modtager flygtninge, så skal det danske samfund hjælpe dem med at få en god start på deres nye liv i Danmark. Eleverne skal give eksempler på, hvad den danske stat hjælper flygtninge med i starten og diskutere, om det er vigtigt at det danske samfund hjælper flygtninge og indvandrere i gang med deres nye liv i Danmark.

Klassediskussion:

  • Eleverne skal nævne områder, hvor flygtninge skal have hjælp i starten af deres nye i liv i Danmark. (Fx sprogskole, uddannelse, lægehjælp, integrationsydelse, bolig, børnehave eller folkeskole).
  • Eleverne skal overveje, hvad der ville ske, hvis flygtningene IKKE fik denne hjælp af den danske stat i starten. (Fx ville de ikke lære dansk, ikke få arbejde, ikke komme i skole, bidrage eller blive uddannede).

Opgave 4

Eleverne skal lave øvelsen skala-leg, hvor de skal tage stilling til, om de er enige eller uenige i forskellige udsagn.

I den danske velfærdsstat er der nogle mennesker, som arbejder mere, får mere i løn og betaler mere i skat end andre. Samtidig er der nogle, der ikke kan arbejde pga. sygdom eller andre ting og som derfor får kontanthjælp eller anden hjælp fra staten for at kunne leve et ordentligt liv. Er det fair, at nogle bidrager mere til samfundet end andre eller burde det være hver mand for sig selv?

Til at diskutere dette, skal læreren lave en værdilinje på gulvet, hvor den ene side repræsenterer ”helt enig” og den anden side repræsenterer ”helt uenig”.

Eleverne skal tage stilling til følgende udsagn, der omhandler velfærdssamfundet ved at placere dig på værdilinjen. Husk at du skal argumentere for dit valg.

  • Det er godt, at de, der har muligheden for det, betaler mere i skat, så alle i Danmark kan have det godt.
  • Det er til alles bedste, hvis flygtninge får en god start på deres nye liv i Danmark og lærer at tale dansk og får et arbejde.
  • Alle burde betale lige meget i skat, uanset hvor meget man tjener.
  • Vi bør lette skatten og lade alle selv betale for skole, sygehus og plejehjem.
  • Det er godt, at de der tjener mest også betaler mest i skat.
  • Det er godt, at vi har plejehjem og børnehaver, så danskerne ikke behøver passe deres børn og forældre, men kan arbejde og tjene penge i stedet for.
  • Hvis nogle snyder og ikke betaler skat, så ødelægger man følelsen af fællesskab og solidaritet i det danske samfund.
  • Det er ikke Danmark og danskernes ansvar at betale for, at flygtninge kan få en god start på deres nye liv i Danmark.
  • Det ville være bedre, hvis alle passede deres bedsteforældre i stedet for, at vi betaler staten for at gøre det.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Dansk og samfundsfag
Klassetrin
Mellemtrin
4.-6. Klasse
Undervisningstid
1 lektion
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.