Klimaudfordringer i Kenya:  FNs Verdensmål

Med udgangspunkt i en film om unge i Kenya skal eleverne undersøge verdensmålene.

Forstå og Identificer

Med udgangspunkt i filmen Wakos Tørke skal I orientere jer om og opnå forståelse for FNs 17 Verdensmål.

Se filmen med fokus på at identificere de relevante verdensmål. F.eks. når Wako Wario nævner mangel på drikkevand (mål 6: Rent vand og sanitet).

Efterfølgende vil der være opsamling i klassen/grupper, hvor de relevante verdensmål skrives på tavlen.

Anvend

Med udgangspunkt i de fundne verdensmål, skal I nu vælge det verdensmål, som I helst vil arbejde videre med i grupperne.

I skal finde relevant information om det verdensmål, I har valgt. Husk at være kildekritisk ift. den information, I finder. I kan finde information på www.verdensmaalene.dk.

  • Forklar hvad jeres verdensmål går ud på.
  • Hvad siger Wako Wario?
  • Hvorfor er det en udfordring?

Find gerne noget statisk eller nogle tal på problemets størrelse eller omfang. Tag enten udgangspunkt i Kenya eller andre udvalgte lande. For inspiration kan I evt. se www.globalis.dk.

I kan tænke over, hvordan klimaforandringer, konflikt, fødevaresikkerhed og adgang til rent drikkevand påvirker et samfund generelt.

Præsenter

I skal lave en præsentation, som belyser jeres verdensmål. Produktet skal fremlægges på klassen.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Geografi og Samfundsfag
Klassetrin
Udskoling
7. - 9. Klasse
Undervisningstid
90 min.
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.