Danmarksmissionen: Tillid

Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Tillid’

Eleverne kan stille undre spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Er eleverne enige i, at tillid er en vigtig dansk værdi?

Opgave 2: Hvad er tillid?

Eleverne skal sidde sammen i grupper og finde frem til en måde, hvorpå de kan illustrere hvad tillid er. De skal forestille sig, at de skal forklare det til nogen som ikke ved, hvad tillid er. De må bruge sig selv, skuespil, oplæg, billeder, videoer, ejendele eller hvad de nu har lyst til. Når de har forberedt deres fremstilling, skal hver gruppe præsentere deres bud på klassen.

Husk at give feedback til hver gruppe

Opgave 3: Tillid i Danmark

I Danmark har den almindelige dansker tillid til andre danskere, også dem som man ikke kender. Danmark er et af de lande i hele verden, hvor tilliden er alle størst - faktisk siger 75% af danskerne, at de stoler på de fleste mennesker.

Klassediskussion:

  • Eleverne skal komme med eksempler på, hvorfor den almene dansker har tillid til andre danskere.
  • De skal også reflektere over, hvad det betyder for det danske samfund, at vi udviser tillid til andre mennesker.

På tavlen kan læreren skrive nogle stikord, som kan sætte refleksionen hos eleverne i gang.

  • Det danske velfærdssamfund. Vi betaler skat i Danmark, så alle kan gå i skole og til lægen.
  • Mælken koster det samme alle steder. Man bliver ikke snydt, selvom du ikke kender købmanden.
  • Din lærer gør ikke forskel på dig og din klassekammerat, selvom din klassekammerat hedder Muhammad, Sofie eller Hao.

Øvelse: Stoler I på hinanden i klassen?

Eleverne skal prøve at lave en tillidsøvelse i klasse. To elever skal melde sig frivilligt til at lave øvelsen foran klassen. Den ene skal stå med ryggen til den anden, og læne sig tilbage og lade sig falde tilbage i armene på den anden. Eleverne skal bagefter svare på, om det nemt eller svært at stole på hinanden.

Opgave 4: Tillid i andre lande

Zahra, Bakri og Sami er alle sammen flygtet fra et land, hvor der er krig. Sami og Bakri er fra Syrien og Zahra er fra Afghanistan. Undersøgelser viser, at mennesker som ikke er født og opvokset i Danmark, men som er kommet hertil som flygtning eller migrant har lavere tillid til andre mennesker end danskere, der er født og opvokset i Danmark.

Eleverne skal reflektere over, hvordan det kan påvirker menneskers tillid til andre mennesker, når man bor eller har boet i et land, hvor der er krig og konflikt.

Eleverne skal give tre eksempler på, hvad de tror der kan påvirke menneskers tillid til andre og til samfundet, når man bor i et land, hvor der er krig.  Eleverne skal tage udgangspunkt i sig selv, og skrive sætningerne som følgende:

Hvis jeg… Så ville jeg føle mindre tillid til andre mennesker.

Opgave 5: Har tilliden ændret sig?

Siden d. 11 september har der været stor fokus på bekæmpelsen af terrorisme, og mange lande har indført ekstra sikkerhed, blandt andet ved at gøre det sværere at komme ind i landet. Denne begivenhed ændrede på mange måder verdenssamfundet, og det ændrede synet på, at vi lever i en fredelig tid. Eleverne skal reflektere over, hvilke konsekvenser denne begivenhed og andre terroraktionerne i Europa har haft på tilliden i Danmark. Kan de se eksempler på, hvordan tilliden til nogle mennesker har ændret sig?

Som lærer kan du styre klassediskussionen ved at tage udgangspunkt i:

  • Hvilke skræmmebilleder har terroren skabt?
  • Er alle muslimer terrorister?
  • Er der mere politi i gaden? Er det godt eller skidt?
  • Har eleverne tillid til alle mennesker de ikke kender, eller er de bange på nogle tidspunkter?
  • Skal vi ikke tage i mod flygtninge, fordi vi er bange for, at de alle sammen er terrorister?
  • Hvordan kan man opbygge tilliden igen?

Fælles Mål

Dansk

Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.

Læsning Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer

Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

Kommunikation Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer

Historie

Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden

Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
Mellemtrin
4.-6. Klasse
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.