Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Tillid’
Eleverne kan stille undre spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Er eleverne enige i, at tillid er en vigtig dansk værdi?
Opgave 2: Hvad er tillid?
Eleverne skal sidde sammen i grupper og finde frem til en måde, hvorpå de kan illustrere hvad tillid er. De skal forestille sig, at de skal forklare det til nogen som ikke ved, hvad tillid er. De må bruge sig selv, skuespil, oplæg, billeder, videoer, ejendele eller hvad de nu har lyst til. Når de har forberedt deres fremstilling, skal hver gruppe præsentere deres bud på klassen.
Husk at give feedback til hver gruppe
Opgave 3: Tillid i Danmark
I Danmark har den almindelige dansker tillid til andre danskere, også dem som man ikke kender. Danmark er et af de lande i hele verden, hvor tilliden er alle størst - faktisk siger 75% af danskerne, at de stoler på de fleste mennesker.
Klassediskussion:
På tavlen kan læreren skrive nogle stikord, som kan sætte refleksionen hos eleverne i gang.
Øvelse: Stoler I på hinanden i klassen?
Eleverne skal prøve at lave en tillidsøvelse i klasse. To elever skal melde sig frivilligt til at lave øvelsen foran klassen. Den ene skal stå med ryggen til den anden, og læne sig tilbage og lade sig falde tilbage i armene på den anden. Eleverne skal bagefter svare på, om det nemt eller svært at stole på hinanden.
Opgave 4: Tillid i andre lande
Zahra, Bakri og Sami er alle sammen flygtet fra et land, hvor der er krig. Sami og Bakri er fra Syrien og Zahra er fra Afghanistan. Undersøgelser viser, at mennesker som ikke er født og opvokset i Danmark, men som er kommet hertil som flygtning eller migrant har lavere tillid til andre mennesker end danskere, der er født og opvokset i Danmark.
Eleverne skal reflektere over, hvordan det kan påvirker menneskers tillid til andre mennesker, når man bor eller har boet i et land, hvor der er krig og konflikt.
Eleverne skal give tre eksempler på, hvad de tror der kan påvirke menneskers tillid til andre og til samfundet, når man bor i et land, hvor der er krig. Eleverne skal tage udgangspunkt i sig selv, og skrive sætningerne som følgende:
Hvis jeg… Så ville jeg føle mindre tillid til andre mennesker.
Opgave 5: Har tilliden ændret sig?
Siden d. 11 september har der været stor fokus på bekæmpelsen af terrorisme, og mange lande har indført ekstra sikkerhed, blandt andet ved at gøre det sværere at komme ind i landet. Denne begivenhed ændrede på mange måder verdenssamfundet, og det ændrede synet på, at vi lever i en fredelig tid. Eleverne skal reflektere over, hvilke konsekvenser denne begivenhed og andre terroraktionerne i Europa har haft på tilliden i Danmark. Kan de se eksempler på, hvordan tilliden til nogle mennesker har ændret sig?
Som lærer kan du styre klassediskussionen ved at tage udgangspunkt i:
Fælles Mål
Dansk
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Læsning Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
Historie
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden
Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum