Kønsligestilling i Danmark. Eleverne skal reflektere over ligestilling mellem kønnene i Danmark og dens historie.
Opgave 1
Eleverne skal reflektere over ligestilling mellem kønnene i Danmark og dens historie.
Kønsligestilling er en vigtig dansk værdi, men som du så i videoen, er der stadig ikke helt ligestilling mellem kønnene. Men det er meget bedre, end det har været.
Gå sammen to og to og læs DRs artikel ”Ændringer i samfundet ligestillede mænd og kvinder mere” om, hvad der har bidraget til ligestillingen mellem kønnene her .
I skal bruge artiklen og videoen ‘Kønsligestilling' til besvare på følgende spørgsmål:
Hvad skete der i 1970’erne, der bidrog til ligestilling mellem kønnene?
Hvad ønskede Kvindebevægelsen, der voksede frem i 70’erne?
Er det ligestilling, at piger er ligeså gode til at spille computer som drenge?
Twerk-queen Louise er feminist. Hvad mener hun, det betyder at være feminist?
Kom med to eksempler, der viser, at der er ligestilling i dag.
Kom med to eksempler, der viser, at der kunne være mere ligestilling i dag.
BONUSSPØRGSMÅL:
Hvornår fik kvinderne stemmeret? (1915)
Hvornår er kvindernes internationale kampdag? (d. 8 marts)
Opgave 2
I denne opgave skal du finde ud af, hvordan kvinder og mænds rolle i samfundet og på arbejdsmarkedet har ændret sig siden dine bedsteforældres tid.
Det skal du gøre på følgende måde:
Tegn to cirkler.
Den ene cirkel er en kvindecirkel, den anden er en mandecirkel.
Inddel cirklerne i tre felter. I de tre felter i hver cirkel skal du skrive det arbejde dine bedsteforældre og forældre har haft.
I det sidste felt skal du skrive den slags arbejde, du gerne vil have, når du bliver voksen.
Klassediskussion:
Hvordan har arbejdet for kvinder og mænd udviklet sig siden dine bedsteforældres tid?
Er de jobs, du gerne vil have, anderledes end dine forældres og dine bedsteforældres?
Opgave 3
Eleverne skal lave en fortælling om et land i verden og deres kønsligestilling.
Danmark er et af de lande i verden, hvor der er mest ligestilling i mellem kønnene. Zahra fortæller i videoen, at hun gerne vil være advokat, så hun kan kæmpe for mere ligestilling i Afghanistan, hvor hun kommer fra. Ligesom Afghanistan er der mange andre lande i verden, der ikke har den samme ligestilling som i Danmark.
Find et land, der ikke har ligeså høj kønsligestilling, som i Danmark, og lav en fremlæggelse om ligestillingssituationen i dette land.
Fortællingen skal indeholde følgende:
Hvilken verdensdel, og hvilke lande grænser landet op til?
Antal indbyggere.
Hvilket sprog taler man?
Hvilken religion?
Et billede af deres nationalflag.
Er det et rigt eller fattig land?
Når I er færdige, skal I fremlægge for resten af klassen.
Opgave 4
Eleverne skal lave et oplæg om kønsligestilling.
Du skal forberede et mundtligt oplæg om ligestilling.
Du kan enten fortælle fra et historisk perspektiv om, hvordan det har udviklet sig siden dine bedsteforældres ungdom.
Eller:
Du kan fortælle det fra et personligt perspektiv. Fx. Er du glad for ligestillingen i Danmark og hvorfor? Eller mener du, at der bør være mere ligestilling i Danmark?
Det er et overordnet mål med de gymnasiale uddannelser at styrke elevernes demokratiskedannelse, jf. lov om de gymnasiale uddannelser, §1. Også af den grund arbejdes der i historie med demokrati samt kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene. Historiefaget kan bidragehertil bl.a. ved at beskæftige sig med forskellige typer af demokrati og demokratiseringsprocesser.
Det vil være oplagt at beskæftige sig med de ideer og forestillinger, som med tiden blevsammenfattet i de universelle menneskerettigheder i tiden efter 2. verdenskrig. Her kunnef.eks. arbejdes med udviklingen af et antropocentrisk verdensbillede, ideen om individet og dets ukrænkelighed, m.m. Det globale perspektiv kan tillige understøttes ved at arbejde med ideer, der minder om menneskerettighedstænkning i ikke-europæiske kulturer. Ligestilling mellem køn og andre former for ligestilling er et aspekt, der er relevant at inddrage i arbejdet med alle perioder og temaer.
Der skal indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
Inddragelse af fremmedsproget materiale giver gode muligheder for at gå i dybden med sproglige detaljer, udtryks- og talemåder eller andet som kan være relevant i arbejdet med forløb, der vedrører andre lande end Danmark. Ud over det almendannende udsyn som dette kan give, er det også en pointe at sproget giver en særlig adgang til forståelsen af en kultur, og arbejdet med det fremmedsprogede materiale kan ligeledes kaste lys tilbage på den sprogbrug der blev og bliver brugt i Danmark når fænomener, sociale grupper osv. benævnes. Det er her oplagt at indgå i tværfaglige samarbejder med elevernes/kursisternessprogfag, men det er ikke en betingelse. Det fremmedsprogede materiale kan både væreskriftligt og ikke-skriftligt, ligesom der både kan inddrages fremstillinger og kilder. Det er ikke et krav at der inddrages fremmedsproget materiale i alle forløb, men det gælder i alletilfælde, at der kun skal anvendes materiale på sprog, som eleverne/kursisterne kan forventes at have rimelige forudsætninger for at arbejde med.
Faglige mål for området
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Jordkloden og dens klima er et område i Geografi, relateret til kompetenceområder i undersøgelse, modellering og perspektivering.
Faglige mål for området
- Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi. - Eleven kan anvende og vurdere modeller i geografi. - Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse.