Danmarksmissionen: Kønsligestilling

Kønsligestilling i Danmark. Eleverne skal reflektere over ligestilling mellem kønnene i Danmark og dens historie.

Opgave 1

Eleverne skal reflektere over ligestilling mellem kønnene i Danmark og dens historie.

Kønsligestilling er en vigtig dansk værdi, men som du så i videoen, er der stadig ikke helt ligestilling mellem kønnene. Men det er meget bedre, end det har været.

Gå sammen to og to og læs DRs artikel ”Ændringer i samfundet ligestillede mænd og kvinder mere” om, hvad der har bidraget til ligestillingen mellem kønnene her .

I skal bruge artiklen og videoen ‘Kønsligestilling' til besvare på følgende spørgsmål:

  • Hvad skete der i 1970’erne, der bidrog til ligestilling mellem kønnene?
  • Hvad ønskede Kvindebevægelsen, der voksede frem i 70’erne?
  • Er det ligestilling, at piger er ligeså gode til at spille computer som drenge?
  • Twerk-queen Louise er feminist. Hvad mener hun, det betyder at være feminist?
  • Kom med to eksempler, der viser, at der er ligestilling i dag.
  • Kom med to eksempler, der viser, at der kunne være mere ligestilling i dag.

BONUSSPØRGSMÅL:

  • Hvornår fik kvinderne  stemmeret? (1915)
  • Hvornår er kvindernes internationale kampdag? (d. 8 marts)

Opgave 2

I denne opgave skal du finde ud af, hvordan kvinder og mænds rolle i samfundet og på arbejdsmarkedet har ændret sig siden dine bedsteforældres tid.

Det skal du gøre på følgende måde:

  • Tegn to cirkler.
  • Den ene cirkel er en kvindecirkel, den anden er en mandecirkel.
  • Inddel cirklerne i tre felter. I de tre felter i hver cirkel skal du skrive det arbejde dine bedsteforældre og forældre har haft.
  • I det sidste felt skal du skrive den slags arbejde, du gerne vil have, når du bliver voksen.

Klassediskussion:

  • Hvordan har arbejdet for kvinder og mænd udviklet sig siden dine bedsteforældres tid?
  • Er de jobs, du gerne vil have, anderledes end dine forældres og dine bedsteforældres?

Opgave 3

Eleverne skal lave en fortælling om et land i verden og deres kønsligestilling.

Danmark er et af de lande i verden, hvor der er mest ligestilling i mellem kønnene. Zahra fortæller i videoen, at hun gerne vil være advokat, så hun kan kæmpe for mere ligestilling i Afghanistan, hvor hun kommer fra. Ligesom Afghanistan er der mange andre lande i verden, der ikke har den samme ligestilling som i Danmark.

Find et land, der ikke har ligeså høj kønsligestilling, som i Danmark, og lav en fremlæggelse om ligestillingssituationen i dette land.  

Fortællingen skal indeholde følgende:

  • Hvilken verdensdel, og hvilke lande grænser landet op til?
  • Antal indbyggere.
  • Hvilket sprog taler man?
  • Hvilken religion?
  • Et billede af deres nationalflag.
  • Er det et rigt eller fattig land?

Når I er færdige, skal I fremlægge for resten af klassen.

Opgave 4

Eleverne skal lave et oplæg om kønsligestilling.

Du skal forberede et mundtligt oplæg om ligestilling.

  • Du kan enten fortælle fra et historisk perspektiv om, hvordan det har udviklet sig siden dine bedsteforældres ungdom.

Eller:

  • Du kan fortælle det fra et personligt perspektiv. Fx. Er du glad for ligestillingen i Danmark og hvorfor? Eller mener du, at der bør være mere ligestilling i Danmark?

Du skal holde oplægget for resten af klassen.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Dansk, Historie og Samfundsfag
Klassetrin
Mellemtrin
4.-6. Klasse
Undervisningstid
1 lektion
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.