Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Hygge’
Se videoen om kanonværdien ’Hygge’. Eleverne kan stille undrende spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen, som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Er eleverne enige i, at hygge er en vigtig dansk værdi?
Opgave 2: Hvad betyder ordet ’hygge’?
Hygge er et af de mest brugte danske ord, og det findes kun på dansk og norsk. I denne opgave skal eleverne få kendskab til, hvad hygge betyder. Inden de løser nedenstående opgave, skal eleverne først slå ’hygge’ op i ordbogen og finde definitionen på ordet.
Forskeren Carsten Levinsen mener at ordet ’hygge’ kan defineres som et ’kulturelt nøgleord’. For at være et nøgleord skal ordet have følgende karaktertræk:
Eleverne skal finde eksempler på, hvordan disse karaktertræk definerer ’hygge’ som et dansk kulturelt nøgleord. Hvordan vil de fx oversætte ordet til engelsk? Kan de finde et ord, der indkapsler betydningen? Og kan de komme i tanke om et ord, hvor ’hygge’ er en del af ordet.
Opgave 3: Er hygge særlig dansk?
Ordet ’hygge’ har en særlig betydning for danskere, og ’hygge’ forbindes både hjemme i Danmark og ude i verden med noget særlig dansk. Mange danskere forbinder ’hygge’ med at være tryg og være sammen med personer, de kender godt. Ideen om hygge afspejler nogle bredere værdier i det danske samfund. F.eks. er hygge tæt forbundet med opfattelsen af lighed. I hyggelige stunder skal ulighed, magtforskelle eller uenigheder helst ikke være for tydelige.
Klassediskussion:
Til at diskutere dette, kan eleverne blandt andet overveje, hvad det betyder, at vi har et velfærdssamfund i Danmark, der sørger for, at alle har det godt og har lige muligheder, at vi ikke har krig i Danmark og at vi kan stole på politiet, som gør at danskerne har ro og tid til at hygge sig.
Opgave 4: Hvordan ser hygge ud?
Eleverne skal i grupper på fire lave en fortælling om hygge. De skal forestille sig, at de skal vise, hvad hygge er til nogen, som ikke ved, hvad hygge betyder. De kan bruge billeder, videoer og tekst til at vise, hvordan de mener hygge ser ud.
Som afslutning kan eleverne vise deres fortælling på klassen og fortælle om, hvorfor de har valgt at vise ’hygge’ på lige netop den måde.
Fælles Mål
Dansk
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer