Klimaudfordringer i Bangladesh: 6. Godaften, her er nyhederne fra fremtiden.

Læs denne Webdok og se tilhørende videoer som forberedelse til elevopgaverne: BANGLADESH WEBDOK

Forestil jer, at vi befinder os i fremtiden, nærmere bestemt 2030. I arbejder for TV2 eller DR og I skal lave en nyhedsudsendelse om, hvordan virkeligheden ser ud i Bangladesh. I skal altså selv forestille jer, hvad der er sket i Bangladesh i årene fra nu til 2030. I bliver nu inddelt i grupper af 4 af jeres lærer. I skal derefter fordele disse roller imellem jer; en nyhedsvært; en interviewperson; en vejrvært; og en kameraperson. Husk at skifte mellem roller, så der ikke er én person, som ender med kun at filme.

Planlæg

Dernæst skal I planlægge, hvad der skal indgå i nyhedsudsendelsen ved at producere et manuskript. Jeres manuskript skal indeholde nedenstående:

1. En vejrudsigt, der beskriver klimaet.

- Er der vådt, koldt, tørt, ekstreme vejrforhold? (brug jeres viden fra elevopgave 1. Bangladesh, her er der vådt)

2. En beskrivelse af flygtningetilstanden.

- Er der mange eller få flygtninge?

- Hvorfor?

- Er der internt fordrevne eller flygter folk til andre lande?  

- Kan man bo ved flod- og havbredderne eller bor alle i storbyerne?

3. En beskrivelse af konflikt-scenarier.

- Er der konflikter? Hvorfor?

- Er de voldelige?

- Hvem er i konflikt med hinanden?

4. Mindst et interview med en interviewperson. Interviewpersonen kan være en klimaflygtning, Afroza, Sunmoon, Sômrat eller en helt femte.

Producer og Præsenter

Når I har lavet et manuskript, skal kamerapersonen filme nyhedsudsendelsen med en mobiltelefon. Til sidst skal I vise jeres nyhedsudsendelse for resten af klassen. Klassen kan stemme om, hvem der har produceret den bedste nyhedsudsendelse. Del gerne jeres nyhedsudsendelser med os på #klimaforfred #konfliktklima og #nyhederfrafremtiden.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
Udskoling
7. klasse - Gymnasie 3. år
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.