Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Frivillighed og Foreningsliv’
Eleverne skal se videoen om ’Frivillighed og Foreningsliv’. Efter videoen kan eleverne stille undrende spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Synes de også, at ’Frivillighed og foreningsliv’ er vigtige danske værdier?
Opgave 2: Er du med i en forening?
Mange giver udtryk for, at foreningslivet – om det var fodboldklubben, spejdertroppen eller marsvinsforeningen– har været med til at forme dem som mennesker i deres barndom og ungdom. Eleverne skal bruge app’en Duckling til at fortælle om en forening de er eller har været medlem i. Eleverne skal i fortællingen give eksempler på, hvordan og hvorfor foreningen har haft betydning for deres liv.
Opgave 3: Hvad lærer vi i foreninger?
Foreninger spiller en stor rolle for udviklingen af et aktivt civilsamfund og for at fremme mødet mellem mennesker fra forskellige dele af samfundet. Frivillighed og foreningsliv betragtes ofte som centrale elementer i det danske samfund, fordi de bidrager til at lære om følgende:
Eleverne skal skrive eksempler fra deres foreningsliv på, hvordan man kan lærer om de seks ting i en forening. Gennemgå elevernes eksempler i klassen. Efter gennemgangen skal eleverne reflektere over, hvorfor det er vigtigt at lære om disse ting. I hvilke andre situationer er det godt at have lært om fx samarbejde eller lighed?
Opgave 4: Hvilken betydning har foreningsliv og frivillighed for integration?
Når flygtninge kommer til Danmark, så har de ofte ikke nogle venner eller særlig stort kendskab til det danske samfund. Mange foreninger arbejder med netop at hjælpe flygtninge med at få en god start i det danske samfund. Eleverne skal i grupper undersøge, hvad frivillige i følgende organisationer gør for at hjælpe flygtninge i Danmark:
Hver gruppe vælger én organisation, som de præsenterer for klassen.
Eleverne skal i deres præsentation også overveje, hvad det ville betyde for flygtningene, hvis der ikke var nogle foreninger eller frivillige i Danmark, som ville tage godt i mod dem.
Opgave 5: Hvad kan flygtninge lære i en forening?
Mange nyankommne flygtninge og indvandrere kommer fra lande med en svag foreningskultur, og mange har derfor aldrig prøvet at være med i en forening før.
Eleverne skal sidde sammen to og to og diskutere, hvordan de kan forklare en ny flygtning i Danmark, hvorfor det er godt at være med i en forening. De skal bruges deres egne erfaringer og oplevelser, men også overveje, hvordan det kan bidrage til at flygtningene bliver en del af det danske samfund.
Til sidst skal eleverne forsøge at formidle det til en flygtning ved at bruge app’en Duckling, hvor de kan filme og vise billeder af deres vigtigste pointer.
Fælles Mål
Dansk
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer