Med udgangspunkt i webdokken: WEBDOK ETIOPIEN
Forstå og Identificer
Du skal gøre dig bekendt med FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling og forstå, hvorfor de 17 verdensmål er vigtige. Du kan orientere dig her: https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene. Vi opfordrer til, at du også selv undersøger andre relevante platforme for inspiration, da det er vigtigt at du kan være kildekritisk.
Anvend og Analyser
Når du har stiftet bekendtskab med de 17 verdensmål, skal du sætte dig sammen i grupper af tre personer. I jeres gruppe skal I vælge dét af de følgende verdensmål, I helst vil arbejde med og som I ser som værende relevant for den viden, I har fået om Etiopiens konfliktfyldte klima.
Find verdensmålene her
Når I har valgt det af de 17 verdensmål, I gerne vil arbejde med, skal I bruge den viden, I har fået, til at analysere og fortolke jer frem til, hvilke udfordringer man oplever i Etiopien der netop berører jeres verdensmål. I skal tage udgangspunkt i Webdok-afsnit 4.1.0, 4.1.1, 4.1.2 og 4.1.3 og det anbefales, at I ser “Lady Fetching Water” og “Two Girls” videoerne med fokus på at identificere de relevante verdensmål. Det er også tilladt at søge inspiration online (kildekritisk).
Diskuter, Producér og Præsenter
I din gruppe skal I nu producere et produkt, som kan være et piktochart eller en powerpoint, noget grafisk eller en artikel, hvor I skal opsummere de vigtigste pointer fra jeres research. Når dette er gjort, skal I tænke løsningsorienteret og diskutere, hvad man kan gøre ved det konfliktfyldte klima i Etiopien for bedre at opnå jeres verdensmål. En kritisk tilgang er også vigtig i denne sammenhæng. I skal præsentere produktet for klassen i et åbent forum, hvor der bliver mulighed for dialog og diskussion.
Læringsmål
• At du lærere at analyserer og fortolke FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling for, at kunne sætte dem i relation til de problemer som Etiopien står over for, og tænke løsningsorienteret.
• At du tilegner dig viden om aktuelle klimaproblematikker, og udvikler dine evner til at formulere samfundsfaglige problemstillinger præcist og nuanceret.
• At du forstår betydningen af og konsekvenserne af klimaforandringerne.
• At du kan tænke løsningsorienteret med et kritisk blik.
• At du får arbejdet på den mundtlige fremstilling.