Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Den kristne kulturarv’
Eleverne kan stille undre spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Er eleverne enige i, at den kristne kulturarv er en vigtig dansk værdi?
Opgave 2: Kristendommen i Danmark i dag
Eleverne skal i grupper på to lave en fortælling, hvor de igennem videoer, billeder og tekst viser, hvilken rolle kristendommen spiller i det danske samfund i dag. Det kan både være ved helligdage, højtider og konfirmationer, men også i spørgsmål om homoseksuelle vielser og i forhold til andre religioner og kulturer.
Opgave 3: Værdier og livsfilosofier
I denne opgave skal eleverne teste deres viden om de tre monoteistiske religioners livssyn, værdier og etik. Quizzen er inddelt i tre emner, hvor der er tre udsagn. Eleverne skal gætte, hvilket udsagn, der hører til hvilken religion. I gennemgår de tre sætninger i det første emne på klassen, eleverne skriver deres bud på, hvilken religion, der er tale om, og derefter giver læreren svaret.
Om kærlighed og barmhjertighed
Om livet på jorden
Livet efter døden
Klassediskussion:
Opgave 5: Hvad betyder kristendommen for dig?
Hver søndag er der Gudstjeneste i alle de danske folkekirker, men de fleste kirker står tomme eller næsten tomme. Alligevel er hele 77 % af danskere stadig medlem af den danske folkekirke. Eleverne skal i følgende opgave reflektere over, hvad kristendommen betyder for Danmark, danskerne og dem selv. Eleverne skal alle skrive seks sætninger, hvor de beskriver kristendommens betydning for Danmark i dag. To om Danmark som samfund, to om danskerne, og to hvor de reflekterer over kristendommens betydning for deres eget liv. De kan blandt andet overveje, om de gerne vil konfirmeres og hvorfor.
Opgave 5: Religionsfrihed, men ikke lighed
I den danske grundlov står der, at alle har ret til at have den tro, som de selv ønsker. Samtidig står der også i grundloven, at den danske folkekirke er en del af staten. Dette giver folkekirken og kristendommen særstatus i Danmark. Til at diskutere dette emne, skal læreren tegne en værdilinje, hvor den ene side repræsenterer ”Helt enig” og den anden side ”Helt uenig”. Eleverne skal tage stilling til følgende udsagn og placere sig på værdilinjen. De skal argumentere for deres valg.
Fælles Mål
Dansk
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Læsning Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer
Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Kommunikation Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer
Historie
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden
Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
Kristendomskundskab
Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.
Livsfilosofi og etik: Eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.
Bibelske fortællinger: Eleven kan genkende temaer fra centrale bibelske fortællinger i kulturelle udtryk.
Kristendom: Eleven kan forklare, hvad kristendom er, og gengive hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.