Danmarksmissionen: Den Kristne Kulturarv

Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Den kristne kulturarv’

Eleverne kan stille undre spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Er eleverne enige i, at den kristne kulturarv er en vigtig dansk værdi?

Opgave 2: Kristendommen i Danmark i dag

Eleverne skal i grupper på to lave en fortælling, hvor de igennem videoer, billeder og tekst viser, hvilken rolle kristendommen spiller i det danske samfund i dag. Det kan både være ved helligdage, højtider og konfirmationer, men også i spørgsmål om homoseksuelle vielser og i forhold til andre religioner og kulturer.

Opgave 3: Værdier og livsfilosofier

I denne opgave skal eleverne teste deres viden om de tre monoteistiske religioners livssyn, værdier og etik. Quizzen er inddelt i tre emner, hvor der er tre udsagn. Eleverne skal gætte, hvilket udsagn, der hører til hvilken religion. I gennemgår de tre sætninger i det første emne på klassen, eleverne skriver deres bud på, hvilken religion, der er tale om, og derefter giver læreren svaret.

Om kærlighed og barmhjertighed

  • ”Den retsindige viser omsorg for den trængende, den forældreløse og dem i hans familie og siger: "Vi giver jer mad alene for Guds skyld og ønsker hverken belønning eller tak fra jer.” (Islam).
  • "Du skal elske din næste som dig selv" (Jødedommen).
  • "Du skal elske din næste som dig selv" (Kristendommen).

Om livet på jorden

  • ”Livet betragtes som en værdifuld forpligtelse for hvert enkelt menneske; en forpligtelse til at bruge sit eget værd til gavn for sig selv og andre i fællesskabet.” (Kristendommen).
  • ”Verden er en god - skabt af Gud til glæde for mennesket. Derfor må mennesket i glæde og taknemmelighed over, hvad Gud har skænket, bruge verden og sig selv til menneskehedens bedste og til at tjene Gud.” (Jødedommen).
  • “Vi har skabt mennesket i den smukkeste form. Handler det da ondt, imod sin natur gør Vi det derefter til det laveste lave.” (Islam).

Livet efter døden

  • “Enhver sjæl skal smage døden. Vi prøver jer med både ondskab og godhed, en måde at teste jer på, og I vil blive bragt tilbage til Os.” (Islam).
  • ”Livet efter døden er ikke motivet for den gode handling. Vægten ligger på at leve her og nu - i denne verden snarere end at fokusere på den kommende verden.” (Jødedommen).
  • ”Forestillingen om opstandelse og evigt liv er troen på, at Gud gennem sin søn er gået ind i døden og gennem sin opstandelse har brudt syndens og dødens magt. Den, som tror dette, har selv evigt liv, og dette liv er vel at mærke en gave fra Gud.” (Kristendommen).

Klassediskussion:

  • Hvilke budskaber  er der i de forskellige citater?
  • Hvordan er de forskellige?
  • Hvordan er de ens?
  • Kan I finde eksempler på, hvordan man kan se de budskaber i Danmark og verden i dag?

Opgave 5: Hvad betyder kristendommen for dig?

Hver søndag er der Gudstjeneste i alle de danske folkekirker, men de fleste kirker står tomme eller næsten tomme. Alligevel er hele 77 % af danskere stadig medlem af den danske folkekirke. Eleverne skal i følgende opgave reflektere over, hvad kristendommen betyder for Danmark, danskerne og dem selv. Eleverne skal alle skrive seks sætninger, hvor de beskriver kristendommens betydning for Danmark i dag. To om Danmark som samfund, to om danskerne, og to hvor de reflekterer over kristendommens betydning for deres eget liv. De kan blandt andet overveje, om de gerne vil konfirmeres og hvorfor.

Opgave 5: Religionsfrihed, men ikke lighed

I den danske grundlov står der, at alle har ret til at have den tro, som de selv ønsker. Samtidig står der også i grundloven, at den danske folkekirke er en del af staten. Dette giver folkekirken og kristendommen særstatus i Danmark. Til at diskutere dette emne, skal læreren tegne en værdilinje, hvor den ene side repræsenterer ”Helt enig” og den anden side ”Helt uenig”. Eleverne skal tage stilling til følgende udsagn og placere sig på værdilinjen. De skal argumentere for deres valg.

  • Danmark bør også holde lukket på andre religioners helligdage.
  • De danske skoler burde afskaffe kristendomsundervisning.
  • Når der kommer mange mennesker til Danmark med andre religionerne, bør alle religioner have lige så meget indflydelse i Danmark.
  • Hvis der skal pyntes op til jul på gaderne i Danmark, så må andre religioner også pynte op til deres højtider.
  • Det er okay, at den danske stat betaler for kirkerne og præsterne, men ikke for andre religioners bygninger og personale.
  • Det er vigtigt at holde fast i de kristne værdier i Danmark, især når der kommer flygtninge med andre religioner og kulturer.

Fælles Mål

Dansk

Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.

Læsning Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer

Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster

Kommunikation Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer

Historie

Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.

Kronologi og sammenhæng: Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

Kildearbejde: Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at gøre rede for fortolkninger af fortiden

Historiebrug: Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

Kristendomskundskab

Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.

Livsfilosofi og etik: Eleven kan udtrykke sig nuanceret om den religiøse dimensions indhold og betydning ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.

Bibelske fortællinger: Eleven kan genkende temaer fra centrale bibelske fortællinger i kulturelle udtryk.

Kristendom: Eleven kan forklare, hvad kristendom er, og gengive hovedtræk i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Dansk, Historie, Samfundsfag og Religion
Klassetrin
Mellemtrin
4.-6. Klasse
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.