Klimaudfordringer i Bangladesh: 1. Bangladesh, her er der vådt

Læs denne Webdok og se tilhørende videoer som forberedelse til elevopgaverne: BANGLADESH WEBDOK

Beskriv

Din lærer deler jer op i grupper af 4 i klassen. I skal i grupperne sætte jer sammen 2-og-2. Det ene par i gruppen skal beskrive klimaet, landskabet og samfundet i Bangladesh og det andet par skal beskrive klimaet, landskabet og samfundet i Danmark. Skriv jeres fund ned på computer eller på et stykke papir. Når I beskriver klimaet, kan I undersøge temperaturer, nedbør, vindforhold, luftfugtighed og vejrforhold - herunder ekstreme vejrhændelser som orkaner, cykloner o.lign. Når I beskriver landskabet, kan I undersøge bjerge, bjergkæder, floder, jordoverflader, højde over vandoverfladen osv. Når I beskriver samfundet, kan I undersøge befolkningstal, samfundstyper, befolkningstilvækst, migration, religioner, hovedstad, økonomi mm.

Sammenlign

Når begge par i gruppen har beskrevet klimaet, landskabet og samfundet i Bangladesh og i Danmark, skal I igen sætte jer sammen i de samme grupper af 4. I skal nu sammenligne de to lande. Det vil sige, at I skal diskutere og nedskrive, hvilke ligheder og forskelle, der er mellem klimaet, samfundet og landskabet i de to lande.

Diskuter

Prøv at tænk over, hvilke forklaringer der er på, at Bangladesh er mere klimaudsat end Danmark. Når I har sammenlignet de to lande (eller når en gruppe har præsenteret deres fund), så vil din lærer samle op.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
Udskoling
7. klasse - Gymnasie 3. år
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.